اقدام روسیه برای ممنوعیت موقتی صادرات گازوئیل و بنزین به منظور کنترل قیمت سوخت در بازار داخلی، به ترکیه و برزیل ضربه میزند. به گزارش «ایسنا» اعلام ممنوعیت صادرات سوخت که از ۲۱ سپتامبر به اجرا درآمد، بزرگترین تاثیر را بر بازارهای گازوئیل جهان خواهد داشت؛ زیرا روسیه امسال تقریبا یکمیلیون بشکه در روز گازوئیل صادر کرده و در مقابل، صادرات بنزین از سوی این کشور، حدود ۱۵۰هزار بشکه در روز بودهاست.
از آنجا که روسیه، دومین صادرکننده بزرگ گازوئیل در جهان پس از آمریکاست، تاثیر این ممنوعیت در بازارهای این سوخت کاملا قابلمشاهده بوده و به افزایش چشمگیر قیمتها منجر شدهاست. از زمان آغاز جنگ اوکراین، گازوئیل روسیه، بازارهای جدیدی خارج از اروپا پیدا کردهاست. واردکنندگان سوخت آفریقایی هم خرید سوختهای تخفیفدار روسیه را افزایش دادهاند. ترکیه و برزیل در حالحاضر بزرگترین خریداران گازوئیل روسیه هستند و طبق آمار اساندپی گلوبال، مجموعا، ۵۵درصد از صادرات گازوئیل روسیه را در ماه اوت جذب کردند. اما افزایش صادرات سوخت روسیه به عربستانسعودی و ترکیه، به این کشورها اجازه دادهاست بخشی از این صادرات را به مقصدهای دیگری شامل اروپا، مجددا صادر کنند، در نتیجه، این ممنوعیت روی قیمت گازوئیل در اروپا هم تاثیر گذاشته است.
واردات گازوئیل از روسیه به ترکیه از اواخر سال۲۰۲۲ افزایش یافت و امسال بهطور میانگین ۲۸۰هزار بشکه در روز در مقایسه با ۶۵هزار بشکه در روز در نیمه اول سال۲۰۲۲ بودهاست و ترکیه را به بزرگترین خریدار گازوئیل روسیه در ابتدای سال۲۰۲۳ تبدیل کرده است. با افزایش صادرات نفتخام و فرآوردههای نفتی روسیه به ترکیه، این کشور به سومین تامینکننده بزرگ گازوئیل به اروپا پس از عربستانسعودی و آمریکا تبدیل شدهاست. ممنوعیت صادراتی روسیه، به برزیل که دومین بازار بزرگ برای صادرات گازوئیل مسکو در ماههای اخیر بوده، ضربه خواهد زد.گازوئیل روسیه حدود ۷۸درصد از واردات برزیل از ماه مارس بودهاست. با توقف صادرات روسیه، زمینه برای صادرات و قیمت صادرات بالاتر از منطقه گلفکاست آمریکا به برزیل، هموار میشود. بر اساس گزارش پلاتس، ابهام درباره مدت زمانیکه ممنوعیت صادرات گازوئیل روسیه ادامه خواهد داشت، بازارها را در حدس و گمان نگه داشتهاست.