مصرف بنزین کشور از ۱۱۰میلیون لیتر گذشته و این موضوع باعث ناترازی تولید و مصرف داخلی این محصول شده؛ موضوعی که دولت را ناگزیر به سمت واردات بنزین سوق دادهاست. از سوی دیگر آنطور که کارشناسان میگویند؛ تراز گاز مایع مثبت و مازاد آن ۳میلیون تن در سال است که هدر میرود. اگر مازاد LPG بهعنوان سوخت خودرو استفاده شود، در اینصورت روزانه حدود ۱۲میلیون لیتر بنزین صرفهجویی خواهد شد؛ رقمی که ارزش آن با توجه به نرخ صادراتی ۵۰ سنتی، ۲میلیارد دلار در سال میشود. فاتح برایی، عضو هیاتمدیره انجمن شرکتهای توزیعکننده گاز مایع در نشستی خبری با اشاره به نقش و اهمیت گاز مایع و سیانجی در کمک به اقتصاد انرژی، اظهار کرد: با وجود ناترازی بنزین و روند فزاینده آن LPG میتواند در کنار CNG کمک شایانی به رفع نا ترازی بنزین کند.
به گفته وی اختصاص سالانه ۳میلیونتن مازاد گاز مایع کشور که به دلایل مختلف امکان صادرکردن آن یا استفاده بهینه از آن وجود ندارد به مصرف سوخت خودرو، میتواند موجب کاهش روزانه بیش از ۱۲میلیون لیتر مصرف بنزین شود. عضو هیاتمدیره انجمن شرکتهای توزیعکننده گاز مایع، با بیان اینکه افزودن LPG به سبد سوخت خودرو و در کنار آن توسعه CNG میتواند موجب تنوعبخشی به سبد سوخت کشور شده و به این ترتیب امنیت انرژی کشور را ارتقا دهد، گفت: ظرفیتهای استفاده نشده موجود در CNG هم میتواند روزانه بیش از ۱۲میلیون لیتر از نیاز مصرف بنزین را کاهش دهد. این ۲ سوخت ارزشمند میتوانند به کمک همدیگر روزانه تا حدود ۲۴میلیون لیتر از مصرف بنزین را کاهش دهند. به گفته برایی نرخ هر لیتر بنزین در بازارهای جهانی حدود ۵۵سنت است که کشور ما میتواند با صادرکردن بنزین مازاد یا بینیازشدن از واردات بنزین سالانه حدود ۵میلیارد دلار درآمد ارزی ایجاد کند.
وی با بیان اینکه مصرف گاز مایع و سیانجی بهجای بنزین میتواند کمک شایانی به بهبود کیفیت هوا و محیطزیست کند، گفت: آلایندگی این دو سوخت نسبت به بنزین بهمراتب کمتر و بهعنوان سوخت پاک شناخته میشوند.میزان انتشار SO۲ و CO حاصل از LPG حدود ۴۰ تا ۶۰درصد کمتر از بنزین است که علاوهبر افزایش ۳۵درصدی دوام موتور خودروها، موجب کاهش آلودگی هوا میشود.
افزایش امنیت انرژی
به گفته برایی در حالحاضر سبد مصرفی سوخت خودروی کشور ترکیبی از ۷۵درصد بنزین و ۲۵درصد گاز سیانجی است. در صورت اضافهشدن سهمیلیون لیتر گاز مایع به این سبد، این نسبت غنیتر شده و ریسک تامین انرژی کاهش خواهدیافت. وی گفت: از سوی دیگر در حالحاضر مصرف حدود یک و نیممیلیون تن سوخت مایع بهصورت غیرقانونی، زیرزمینی و خطرناک انجام میشود. با قانونمندکردن مصرف این سوخت میتوان از بروز حوادث و سوانح جلوگیری و توان سیاستگذاری و شفافیت مصرف را بیشتر کرد. عضو هیاتمدیره انجمن شرکتهای توزیعکننده گاز مایع، با بیان اینکه هم اینک در ۲۰ کشور مهم دنیا بهطور همزمان از ۴سوخت گازوئیل، بنزین، LPG و CNG استفاده میشود، اظهار کرد: در بیش از ۴۰ کشور دیگر دنیا از جمله ترکیه، روسیه، چین، کرهجنوبی، آمریکا، ژاپن و اغلب کشورهای اتحادیه اروپا از LPG در کنار بنزین و گازوئیل و متانول استفاده میشود.
این کشورها مجموعا سالانه حدود ۳۰میلیونتن گاز مایع را صرف اتوگاز میکنند. به گفته وی با توجه به قیمت ارزانتر گاز مایع نسبت به سوخت بنزین، عمده علاقهمندان مصرف این سوخت از طبقات کمدرآمد هستند که با دسترسی آسان و ایمن این بخش از جامعه رضایت آنها افزایش مییابد. برایی به اعلام آمادگی بخشخصوصی برای سرمایهگذاری در راستای کاهش مصرف بنزین اشاره کرد و گفت: این بخش آمادگی دارد بدون نیاز به منابع و بودجهدولت نسبت به سرمایهگذاری در توسعه اتوگاز و کاهش مصرف بنزین تا ۱۲میلیون لیتر در روز که ارزش اقتصادی آن بالغ بر ۲میلیارد دلار در سالاست، اقدام کند.
وی گفت: ما میتوانیم تجهیزات اتوگاز را با قیمت حداکثر ۳۰هزار دلار از کشورهای دیگر وارد کنیم، هرچند که در کشور هم توان ساخت آن وجود دارد. به گفته برایی ما ظرفیت بزرگی شامل ۴هزار جایگاه پمپبنزین و ۲۶۰۰جایگاه CNG داریم که بهراحتی میتوان یک دستگاه کوچک نازل برای شارژ LPG در کنار آنها نصب کرد، یعنی برای نصب آن جای بسیار کمی نیاز است و بسیاری از کشورهای دنیا آن را تجربه کردهاند.
عضو هیاتمدیره انجمن شرکتهای توزیعکننده گاز مایع در ادامه با بیان اینکه متاسفانه یک رویکردی وجود دارد که دو سوخت LPG و CNG را مقابل یکدیگر قرار میدهد، توضیح داد: دولت میگوید طی ۱۰ تا بیست سال، ۵میلیارد دلار برای زیرساختهای CNG هزینهکردهایم که ما برای این موضوع به آنها دستمریزاد میگوییم، ولی این موضو ع تضادی با مصرف LPG ندارد. هرکدام از این دو میتوانند روزانه ۱۲میلیون لیتر مصرف بنزین را کاهش دهند.شاید لازم باشد برای جا افتادن این موضوع یک گفتوگو در سطح عمومی شکل بگیرد.
طرح در انتظار تصویب
احمدرضا غلامی، نایبرئیس انجمن صنفی شرکتهای توزیعکننده گاز مایع نیز در این جلسه بیان کرد: در کمیسیون تلفیق برنامه توسعه هفتم کشور طرح اتوگاز مورد تصویب قرارگرفتهاست اما به هر دلیلی در صحن علنی مجلس مورد نقد قرارگرفت و به کمیسیون تلفیق بازگشت. ما امید داریم که این طرح با توجه به مزایای زیادی که از نظر محیطزیست، اقتصادی و اجتماعی دارد مورد تصویب قرار گیرد. وی گفت: نباید فراموش کرد که این طرح ریشه ۷۰ساله دارد و ۱۹هزار نفر بهطور مستقیم در آن شاغل هستند. اگر طرح اتوگاز به هر علتی در صحن علنی رای نیاورد ما شاهد ازدسترفتن میزان زیادی اشتغال خواهیم شد. غلامی بیان کرد: اگر این طرح ابلاغ شود، بخشخصوصی و ما بهعنوان نمایندگان ۷۶شرکت آماده هستیم که در کوتاهترین زمان ممکن زیرساختهای لازم را برای سوختگیری فراهم کنیم.