قاچاق گسترده سوخت گازوئیل و بنزین در استانهای مختلف طی چندسال اخیر غیراز بر باددادن سرمایههای ملی، برای شهروندان نیز مشکلساز بوده؛ مسالهای که پیچیدگی و حواشی زیادی داشته و گاهوبیگاه نیز مردم را با صفهای طولانی مقابل جایگاهها معطل میکرد، هرچند این روزها بسیار کمتر شدهاست.
به گزارش «ایرنا» طرح کُدینگ بنزین (ساماندهی کارتهای سوخت) بعد از سیستان و بلوچستان و نیز بخشهایی از هرمزگان در کرمان نیز اجرایی شد. سیدباقر نورالدینی؛ مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه کرمان میگوید: از جمله دستاوردهای اجرای طرح کدینگ کاهش مصرف بنزین و نیز صفهای مقابل جایگاهها بوده، بهطوریکه در مهرماه امسال در مقایسه با مردادماه، مصرف بنزین در استان حدود ۱۴میلیون لیتر کاهش یافتهاست. این کاهش مصرف با کنار گذاشتهشدن کارتهای سوخت موسوم به مهاجر (غیر از پلاکهای استان کرمان)، تشدید نظارتها بر فرآیند سوختگیری و دیگر اقدامات رخدادهاست. البته قاچاق سوخت همچنان ادامه دارد، چه سازمانیافته و چه بهصورت خرد که هرازگاهی تنها بخشی از کشفیات آنها بهگوش میرسد و عزم ملی و همگانی برای مقابله با آن نیاز است که مدیران استان هم البته برسر آن اجماع کردهاند.
تفاوت قیمت این محصول بهزعم برخی قاچاقچیان، انگیزه مناسبی برای این اقدام تلقی میشود تا با دستاویز قراردادن هر ابزار و ساختاری، بتوانند این مهم را عملیاتی کنند؛ مسالهای که هم مردم و هم مدیران باید در آن نقش پیشگیرانه داشته و نیز مواجهه و برخورد با سودجویان داشته باشند. طرح کدینگ از ۲۶ مردادماه سالجاری در استان کرمان اجرایی شد که در ابتدای آغاز طرح حدود ۵۰ تا ۶۰هزار کارت سوخت که بهزعم مسوولان رفتار غیرمتعارف و نامتناسب، بهمنزله عرضه خارج از شبکه، داشتند و عمده آنها کارتهای غیربومی بودند از طرح خارج شدند؛ بهطوری که براساس گزارشها در شهریورماه در مقایسه با ماه قبل از آن پنجمیلیون و ۵۰۰هزار لیتر کاهش مصرف ثبت شد.