قیمت پایین سوخت هواپیما در ایران باعث شده که دولت سالانه ۳۵هزار میلیاردتومان بابت حمایت از سفرهای هوایی اقشار پردرآمد به شرکتهای هواپیمایی پرداخت کند؛ درحالی که سهم مردم عادی از این یارانه تقریبا هیچ است. طبق گزارش مرکز آمار در بین خانوارهای ایرانی فقط حدود ۰.۰۶درصد از خانوارها از هواپیما استفاده میکنند و از این بین، ۸۵درصد از این خانوارها در سه دهک بالای درآمدی قرار دارند، در نتیجه توجیهی وجود ندارد که دولت هزینه فرصت یا یارانه پنهان سوخت هواپیما را برای قشر معدودی از دهکهای بالا اختصاص دهد. البته بخش از این یارانه انرژی در جیب شرکتهای هواپیمایی میرود که آنهم توجیهی ندارد.
در حالحاضر قیمت سوخت هوایی عرضهشده به تمامی پروازهای شرکتهای داخلی برابر با ۶۰۰تومان به ازای هر لیتر است اما طبق صورت مالی شرکتهای پالایشی این سوخت با قیمت ۲۲هزارتومان بر لیتر فروخته میشود. به بیان دیگر یارانه اعطایی به ازای هر لیتر ۲۱هزار و ۴۰۰تومان است. جلیل سالاری؛ مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی درباره آخرین وضعیت قیمتگذاری سوخت جت عنوان کرده است که هماکنون روزانه ۴ تا ۵میلیون لیتر از این سوخت تولید و مصرف میشود. امسال قیمت سوخت هواپیما نیز هیچگونه افزایش قیمتی نخواهد داشت. طبق آمارنامه مصرف فرآورههای نفتی انرژیزا، بهطور میانگین روزانه حدود ۴.۵میلیون لیتر سوخت جت در هواپیماهای مسافری مصرف میشود که معادل سالانه رقم ۱.۶۵میلیارد لیتر است. بهعبارت سادهتر، دولت سالانه حدود ۳۵هزار میلیاردتومان، هزینه فرصت صادرات سوخت هواپیما را به جهت حمایت از اقشار پردرآمد و به کام شرکتهای هواپیمایی پرداخت میکند. طبیعی است که با افزایش نرخ ارز، این هزینه نیز افزایش خواهد یافت و دولت از این چرخه معیوب قیمتگذاری سوخت هواپیما آسیب بیشتری خواهددید.