پیام اوپکس منتشر شد

#امیر_عباس_امامی
پیام اوپکس، خبرنامه الکترونیکی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران شماره پانزدهم هفته دوم آذر 1402 منتشر شد

پیام

برنامه های کمیسیون انرژی اتاق

دوازدهمین جلسه کمیته کارشناسی کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در روز یکشنبه مورخ بیست و هشتم آبان در اتاق ایران برگزار شد. در این جلسه، رؤسای کمیته‌ها برنامه‌های خودشان را ارائه کردند و مقرر گردید بر اساس نظرات امروز کمیسیون، برنامه‌ها بازنویسی شده و مجدداً در کمیسیون مطرح گردد.

پیگیری مشکلات از وزارت صمت

در روز یکشنبه مورخ بیست و هشتم آبان  جلسه دبیرکل اوپکس با سید محمد حسام زاده معاون دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت برگزار شد و در این جلسه موضوعات پارافین، عرضه روغن و تخصیص ارز مورد بررسی و همفکری قرار گرفت. همچنین درخواست شد نامه‌های اتحادیه در خصوص درخواست اطلاعات در حوزه پارافین هر چه سریع‌تر برای اتحادیه ارسال شود.

دسترسی مطمئن به خوراک پایدار

پیام

جلسه شورای سیاست‌گذاری کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو در تاریخ بست و نهم آبان جهت سیاست‌گذاری به‌منظور برگزاری نهمین دوره برگزاری این کنگره با حضور دبیرکل احادیه تشکیل شد. مقرر است این کنگره در بهمن‌ماه سال جاری برگزار شود و از اتحادیه درخواست شد به‌عنوان عضو شورای سیاست‌گذاری در جلسات حضور پیدا کند. حوزه بالادستی و پایین‌دستی نفت و گاز و پتروشیمی از عناوینی است که درخواست شد به عنوان محورها مدنظر قرار گیرد. همچنین یکی از موضوعات بسیار کلیدی مطرح شده، بحث تحریم و محدودیت‌هایی است که در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی بر کشور تحمیل شده است. موضوع بعدی دسترسی مطمئن به خوراک پایدار برای واحدهای پایین‌دستی و عدم اطمینان به بخش خصوصی که به آنها اشاره شد. سیاست‌های نوسانی دولت برای توسعه بخش پایین‌دستی موضوع دیگری بود که مطرح شد و اینکه دولت زمانی که با تحریم مواجه است برای استفاده از میعانات گازی به‌عنوان خوراک با بخش خصوصی وارد مذاکره می‌شود. بخش خصوصی با اتکا به این سیاست سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد و بعد که تحریم‌ها کمتر شد، دولت مسیر خودش را عوض می‌کند و این باعث می‌شود که بخش خصوصی نسبت به این رویکردها اطمینان خاطر نداشته باشد. اینکه ما در بخش پایین‌دستی یک دفتر مشخص برای توسعه صنعت پایین‌دست در وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش نداریم موضوع دیگری بود که به آن پرداخته شد. بحث تضاد و تعارض منافعی که بین شرکت ملی پالایش و پخش و توسعه بخش پایین‌دستی و تکمیل زنجیره ارزش وجود دارد مبحث دیگری بود که به‌عنوان یکی دیگر از محورهای پیشنهادی ما مطرح شد. آخرین موضوع موردبحث مربوط به اجرای دقیق قانون پتروپالایشگاه ها و اجرای اساسنامه قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت بود.

گزارش جلسه کمیسیون انرژی اتاق تهران

پیام

هفتمین جلسه کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق تهران در روز سه‌شنبه مورخ هفتم آذر در این اتاق برگزار شد. این جلسه به‌صورت مشترک بین کمیسیون انرژی و کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران با دستور جلسه بررسی موضوع نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و از رده خارج کردن، اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده برگزار گردید . در این نشست، توحید صدر نژاد رئیس اتحادیه صنایع بازیافت، طی گزارشی پیش‌نویس مربوط به بازنگری و خروج خودروهای فرسوده را ارائه کرد و بنا شد بر اساس تصمیمی که در این جلسه گرفته شده سندی به‌صورت مشترک بین کمیسیون انرژی و حمل‌ونقل در ارتباط با حوزه حمل‌ونقل تدوین شود. با توجه به اینکه بحث بودجه 1403 و برنامه هفتم توسعه در حال رسیدگی هست، مقرر شد بر اساس جلسه‌ای که با حضور آقای قالیباف ریاست مجلس شورای اسلامی در 22 آذر سال جاری در اتاق بازگانی تهران برگزار می‌شود، پیشنهادهای مربوط به حوزه انرژی و حمل‌ونقل تدوین و برای پیگیری تقدیم ایشان شود.

کدگزاری فوتس اویل

پیام

جلسه‌ای مورخ ششم آذر با حضور برخی از اعضای کارگروه تعیین ماهیت و دیگر نهادها، با موضوع تعیین ماهیت فوتس اویل در سازمان ملی استاندارد برگزار شد. در ابتدا نمایندگان وزارت صمت توضیحی در خصوص فرآیند استانداردسازی فوتس اویل ارائه کردند و هدف از جلسه را بررسی صحت ادعا‌های صورت گرفته در خصوص "عدم نیاز به استانداردسازی فوتس‌اویل" و "بررسی لزوم کدگذاری فوتس‌اویل" عنوان کردند. در ادامه نمایندگان اتحادیه توضیحاتی درخصوص فوتس‌اویل ارائه و علت نبود یک آنالیز مشخص برای آن را، off grade بودن فوتس‌اویل عنوان کردند. در ادامه بحث مشخص شد که متدهای کنونی برای تعیین ماهیت فوتس‌اویل برای برخی از نهادها قانع‌کننده نیستند و باید فاکتورهای دیگری مبنا قرار داده شود. نمایندگان اتحادیه اعلام کردند که اصلاً قرارگیری فوتس‌اویل در دستورالعمل ماده ۴۵ امری بیهوده است؛ زیرا این فرآورده‌ی نفتی اصلاً توجیه اقتصادی برای اختلاط با فرآورده‌های یارانه‌ای ندارد و بیش از ۱۵ سال است که هیچ‌گونه پرونده تخلفی در صادرات آن دیده نشده است. نمایندگان اتحادیه همچنین به این موضوع اشاره داشتند که به دلیل استانداردسازی‌های بیهوده، واحدهای پارافینی با مشکلات بسیاری ازجمله عدم صرفه اقتصادی رو‌به‌رو هستند. در پایان جلسه بنا شد تا ۵ ویژگی (ازجمله فلش پوینت، گرانروی در دماهای ۴۰ و ۱۰۰ درجه و درصد روغن گرفته‌شده) به‌عنوان خواص فیزیکی فوتس اویل مبنا قرار داده شود تا از سوی نمایندگان اتحادیه به نهادهای مربوطه گزارش گردد.

بازنگری در ابلاغیه بانک مرکزی

پیام

در جلسه ای که معاون سیاست گذاری اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی در خصوص حکمرانی ارزی، ثبات و رونق اقتصادی تحت عنوان دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در تاریخ هفتم آذر ماه در وزارت اقتصاد برگزار کرد، احمد معروفخانی ریاست هیئت مدیره و فریدون اسعدی دبیرکل اوپکس حضور داشتند . همچنین دهقانیان از دفتر ارزش گمرک جمهوری اسلامی، کارشناسان اقتصادی معاونت اقتصادی و تشکل های مربوط به صادر کنندگان خشکبار نیز از مدعوین این نشست بودند . معروفخانی طی سخنانی، چشم انداز ناامید کننده و آسیب زننده مربوط به سیاست اخیر ابلاغی بانک مرکزی در ارتباط با برگشت ارز مطرح نمود که همه حاضرین در جلسه از جمله دستگاه های دولتی و بخش خصوصی به نوعی همین گلایه و شکوه را نسبت به اتخاذ این سیاست داشتند مبنی بر اینکه این سیاست چرا همه فعالیت ها را به صورت یکپارچه و یک دست نگاه میکند و باید به خاطر همین ضعفی که در این سیاست وجود دارد مورد بازنگری مجدد قرار گیرد. در نهایت مقرر شد این موضوع مربوط به بازنگری سیاست‌های جدید ارزی بانک مرکزی که قرار بود از پانزدهم آبان به جریان بیفتد، بر اساس گزارشی که این مجموعه و معاونت سیاست گذاری اقتصادی وزارت اقتصاد تهیه میکند بحث بازنگری این سیاست پیگیری گردد.

مشکلات حوزه ارز و ناترازی گاز


پیام

هشتاد و هشتمین شورای راهبری بهبود و محیط کسب و کار اتاق بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی ایران در تاریخ ششم آذر تشکیل جلسه داد . نشست شورای راهبری بهبود محیط کسب و کار اتاق میزبان نمایندگانی از شورای عالی گفتگو، وزارت صمت، مجلس تشخیص مصلحت نظام، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و همچنین معاونت حقوقی ریاست جمهوری بود. اسعدی دبیر کل اتحادیه در این نشست ارائه خود را در خصوص مشکلات حوزه ارز و ناترازی گاز بین نمود.

طراحی و اجرا : امیرعباس امامی

تنظیم خبر : سولماز فرهادی

۸ آذر ۱۴۰۲ ۱۷:۴۱
تعداد بازدید : ۲۳۰