تولید روزانه ۳۰۰‌میلیون فوت‌مکعب هیدروژن

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه روزانه در ۱۰پالایشگاه نفت، حدود ۳۰۰‌میلیون فوت‌‌‌‌مکعب هیدروژن تولید و در کشور مصرف می‌شود، گفت: ورود هیدروژن به سبد سوختی کشور به قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی و رقابتی که می‌تواند به‌عنوان سوخت سبز و پاک در سبد سوخت قرار داشته‌باشد، بستگی دارد. به گزارش «شانا»، جلیل سالاری با تاکید بر اینکه بالاترین تولید هیدروژن در کشور در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران انجام می‌شود، افزود: به لحاظ نوع کاربری در واحدهای تصفیه نیاز به هیدروژن داریم که در این مسیر در کنار کیفی‌‌‌‌سازی فرآورده‌ها، باید کمی‌‌‌‌سازی نیز باید مورد‌توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه نفت‌خام ایران به‌‌‌‌تدریج سنگین‌‌‌‌تر می‌شود، ادامه داد: با توجه به شرایط استانداردهای زیست‌محیطی به‌دنبال واحدهای شکست مولکولی در مجاورت هیدروژن هستیم. معاون وزیر نفت تاکید کرد: روزانه در ۱۰پالایشگاه نفت، حدود ۳۰۰‌میلیون فوت‌‌‌‌مکعب هیدروژن تولیدشده و در کشور مصرف می‌شود. سالاری با بیان اینکه با تلاشی که در شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌‌‌‌های علم و فناوری اتفاق افتاده، در تولید هیدروژن و واحدهای هیدروژن از نظر تجهیزات، دانش فنی و کاتالیست بومی‌‌‌‌سازی محقق شده‌است، گفت: امروز از مرزهای داخل کشور عبور کرده‌ایم. پروژه‌ای که در پالایشگاه ال‌پالیتوی ونزوئلا داشتیم، نشان می‌دهد که دانش فنی ایران از مرزهای کشور گذشته است، زیرا کمپرسور ایرانی در این پالایشگاه نصب شده و ۱.۶میلیون قلم کالای ایرانی را به عنوان خدمات فنی و مهندسی صادر کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اهمیت هیدروژن در زندگی امروز افزود: تولید هیدروژن با توجه به منابع موجود هزینه‌‌‌‌بر است، بااین‌حال هیدروژن در سبد سوخت کشور می‌تواند جایگاه داشته‌باشد، به شرط آنکه نسبت به حامل‌های انرژی نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه در شهر تهران روزانه ۱۰۰‌میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌شود، ادامه داد: این مقدار مصرف ۵‌برابر گازی است که در پالایشگاه‌ها به‌عنوان سوخت استفاده می‌شود و مصرف آن در ۱۰پالایشگاه کشور روزانه ۱۸ تا ۲۰‌میلیون مترمکعب گاز است، با توجه به این اعداد اولویت نخست این است که به‌دنبال بهینه‌سازی مصرف باشیم.

۳۰‌میلیون خودروی سبک و موتورسیکلت
سالاری تاکید کرد: ۳۰‌میلیون خودروی سبک و موتورسیکلت در چرخه حمل‌ونقل ایران فعال هستند و روزانه ۱۱۵‌میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنند که با استانداردهای جهانی همخوانی ندارد. وی تصریح کرد: ۸۰۰ تا ۹۰۰‌هزار خودروی سنگین پایه دیزلی در چرخه حمل‌ونقل حضور دارند که روزانه ۶۳‌میلیون لیتر نفت‌گاز مصرف می‌کنند، در حوزه نیروگاه‌ها نیز در روزهای اخیر ۷۰‌میلیون لیتر نفت‌گاز مصرف شده‌است. معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با بیان اینکه این اعداد نشان‌دهنده بالابودن شدت مصرف انرژی در کشور است، گفت: باید تلاش کنیم فرآورده‌های نفتی به‌جای سوخت‌‌‌‌محوری به سمت تکمیل زنجیره ارزش و سودمحوری در کشور هدایت شوند.



سالاری با اشاره به اینکه بهینه‌سازی مصرف انرژی بسیار کم‌هزینه‌‌‌‌تر از تولید انرژی است، افزود: بهینه‌سازی مصرف انرژی باید در اولویت باشد و به موازات آن در بخش تولید هیدروژن اگر از منابع هیدروکربنی استفاده کنیم در واحدهای هیدروژن با توجه به فرآیند قیمت تمام شده، تابعی از قیمت گاز خواهد بود. با توجه به قیمت‌های کنونی گاز طبیعی در کشور، قیمت تمام‌‌‌‌شده یک‌تن هیدروژن معادل ۴۰۰ دلار است.

ورود هیدروژن به سبد سوخت
وی تاکید کرد: ورود هیدروژن به سبد سوخت کشور به قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی و رقابتی که می‌تواند به‌عنوان سوخت سبز و پاک در سبد سوخت قرار داشته‌باشد، بستگی دارد، همچنین روش حمل و مصارف تعریف‌شده برای هیدروژن، موضوعی دیگر است که در ورود آن به سبد سوخت نقش دارد. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به برنامه ورود سی‌‌‌‌ان‌‌‌‌جی به سبد سوخت حمل‌ونقل کشور در دهه‌۸۰ شمسی گفت: بر اساس قانون تکلیف شد ۳۵‌درصد از تامین سوخت بخش حمل‌ونقل با سی‌‌‌‌ان‌‌‌‌جی انجام شود و از همین‌رو ۲۵۰۰جایگاه عرضه سی‌‌‌‌ان‌‌‌‌جی و ۴‌میلیون خودروی پایه‌‌‌‌گازسوز کارگاهی و کارخانه‌‌‌‌ای ایجاد شد.

سالاری افزود: هیدروژن نیز برای ورود به سبد سوخت از این موضوع مستثنی نیست و باید منبع تولید، روش مصرف و مقدار مصرف آن مشخص شود. وی تاکید کرد: امیدواریم این رویدادها پس‌از نخستین رویداد ادامه داشته‌باشد و ما هم در این حوزه با توجه به نیازی که داریم به‌درستی نقش ایفا کنیم. معاون وزیر نفت به اجرای طرح‌های کیفی‌‌‌‌سازی در پالایشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: اکنون روزانه ۶۰‌میلیون لیتر نفت‌کوره در پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود که باید این مقدار کاهش یابد و کیفی‌‌‌‌سازی هم انجام شود.

کاهش تولید نفت‌کوره
سالاری با بیان اینکه برای کیفی‌‌‌‌سازی نفت‌کوره در پالایشگاه‌های کشور از دانش‌‌‌‌های فنی بومی استفاده کردیم، افزود: تا ۲ سال‌آینده مقدار تولید نفت‌کوره به یک‌سوم کنونی و مقدار گوگرد آن نیز از سه‌درصد به زیر یک‌درصد می‌رسد. وی بیان کرد: در صنعت پالایش و تکمیل زنجیره ارزش در بخش پایین‌‌‌‌دستی صنعت نفت به روند بومی‌‌‌‌سازی و برندسازی، صدور خدمات مهندسی و استفاده از دانش بومی کشور دست‌یافتیم. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: استفاده از دانش بومی در کیفی‌‌‌‌سازی نفت‌کوره و شکست مولکولی در کشور محقق شد و این طرح نیمه صنعتی که در کشور بومی شده در پالایشگاه‌ها اجرا خواهد شد تا در صنعت پالایش بومی‌‌‌‌سازی را تکمیل کنیم و ظرفیت‌ها را به سمت مشارکت و توسعه در حوزه‌های برون‌مرزی ببریم. با این اقدام نفت‌خام را در قطب مصرف تصفیه و عرضه خواهیم کرد.
۳ بهمن ۱۴۰۲ ۰۹:۴۹
تعداد بازدید : ۸۶