پروژه احداث خط لوله انتقال پروپان و بوتان از پالایشگاههای سایت یکم پارسجنوبی به اسکلههای بندر پتروشیمی و اسکله شماره ۱۰ یکی از پروژههای ملی و راهبردی شرکت ملی گاز ایران است. به گزارش «شانا»، بیژن گرجیان، مجری طرح خط لوله نهم سراسری گاز با اشاره به ضرورت اجرای این پروژه گفت: بهدلیل قدیمیبودن خطوط لوله کنونی انتقال پروپان و بوتان به اسکله صادراتی پتروشیمی، ایراداتی در پوشش و عملکرد آن ایجاد شدهاست، از اینرو احداث این خط بهمنظور تعمیرات خطوط موجود در اولویت قرارگرفت تا پایداری صادرات این دو محصول کلیدی حفظ شود.
گرجیان با بیان حجم پیشرفت پروژه افزود: این پروژه بر اساس دستورالعمل و پیمان ۱۵ ماهه است اما بررسیها در حال اجراست تا مدتزمان این پروژه به ۱۰ ماه کاهش یابد که البته این مهم بستگی به عوامل زیادی دارد. اکنون نیز حجم پیشرفت واقعی پروژه ۸درصد است که از پیشرفت برنامهریزیشده جلوتر هستیم. سیروان امینی، مدیر پروژه لوله جدید صادرات گاز مایع درباره لزوم اجرای این پروژه توضیح داد: خطوط لولهای که اکنون پروپان و بوتان را به اسکله صادراتی پتروشیمی منتقل میکنند پس از گذشت سالهای متمادی فعالیت، دچار ایراداتی شده و با توجه به خاصبودن خطوط لوله و چندلایهبودن این لولهها و دمای منفی ۴۱درجه سیال پروپان و منفی ۶درجه سیال بوتان در برخی نقاط این خطوط با فرسودهشدن و تخریب پوشش بالایی لوله دچار یخزدگی شدهاند. فارغ از این مشکل، به دلیل فرآیند دستی شیرهای ایستگاهها و گرمشدن سیال و افزایش بخار، بارگیری در کشتیها از ۲۲ ساعت به ۶ یا ۷ روز افزایش پیدا میکند و این تأخیر، سبب پرداخت جریمه ۴۰هزار دلاری در روز میشود.
گلوگاههای صادراتی کشور
وی در ادامه با اشاره به هدف اصلی این پروژه بیان کرد: ازآنجاکه نمیشود صادرات کشور را قطع کرد و این منطقه و صادرات آن یکی از گلوگاههای صادراتی کشور بهشمار میرود، تعمیر خطوط صادرات پروپان و بوتان اهمیت ویژهای دارد و دلیل و هدف اصلی احداث خط جدید نیز همین نکته است که با احداث آن، تکتک خطوط کنونی از سرویس خارج و سیال به این خط منتقل میشود و پس از تعمیر دوباره به سرویس بازمیگردند، از اینرو هدف و ضرورت این پروژه تعمیرات خطوط و پایداری صادرات است. مدیر پروژه لوله جدید صادرات گاز مایع با تاکید بر پیچیدگی این پروژه اظهار کرد: تعدد ذینفعان در این کریدور یکی از مشکلاتی است که در این پروژه با آن روبهرو هستیم و هرگونه فعالیت مستلزم هماهنگی با چندین بخش و واحد است و برای فعالیت باید برنامه فعالیت روزانه ارائه و مجوز فعالیت روزانه کسب شود. یکی دیگر از مشکلاتی که با آن روبهرو هستیم، شلوغبودن و ازدیاد خطوط لوله در این کریدور است که مباحث ایمنی اچاسئی را در اولویت قرار میدهد و این سبب پیچیدگی و حساسیتهای بیشتر پروژه میشود.