آثار محدودیت ها بر بازار صادرات نفت روسیه؛

درآمد نفتی دومین صادرکننده جهان آب رفت

درآمد نفتی دومین صادرکننده جهان آب رفت
روسیه علی‌رغم محدودیت های اعمالی آمریکا و تصمیمات اروپا، جایگاه خود به عنوان دومین صادرکننده نفت در سال ۲۰۲۳ با حجم صادرات سالانه حدود ۷.۵ میلیون بشکه در روز را حفظ کرده است.

به گزارش اوپکس به نقل از نفت ما ،درحالی پس از جنگ اوکراین، اتحادیه اروپا و آمریکا محدودیت های فروش نفت را علیه روسیه اعمال کردند که به گواه آمار پس از اعمال این محدودیت‌ها روسیه همچنان در جایگاه دومین صادرکننده نفت دنیا پس از آمریکا ایستاده اما درآمد نفتی اش کاهش یافته است.
با وجود آنکه صادرات نفت روسیه به اروپا بعد از حمله به اوکراین، از سه میلیون و 300 هزار بشکه به 600 هزار بشکه در روز رسیده، ولی در مجموع آمار صادرات این کشور، تغییر محسوسی نداشته و محدودیت های اعمالی آمریکا و تصمیمات اروپا، هنوز نتوانسته نفت روسیه را از بازار خارج کند.
بر اساس تحلیل آژانس بین‌المللی انرژی، روسیه علی‌رغم محدودیت های اعمالی آمریکا و تصمیمات اروپا، جایگاه خود به عنوان دومین صادرکننده نفت در سال 2023 با حجم صادرات سالانه حدود 7.5 میلیون بشکه در روز را حفظ کرده است.
این ثبات عدد صادرات، ناشی از تغییر مسیر مقاصد صادراتی از اروپا به چین، هند و ترکیه است. گفتنی است صادرات نفت روسیه به هند در خلال سال های 2021 تا 2023 از یکصد هزار به 1.9 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است و چین از 1.6 به 2.3 میلیون بشکه در روز رشد کرده است. در مجموع، صادرات کلی به اتحادیه اروپا، بریتانیا، ایالات متحده و کشورهای OECD در آسیا از سال 2021 تا 2023 به میزان چهار میلیون و 300 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.
اما نکته قابل توجه اینکه درآمد صادرات نفت روسیه به دلیل سقف قیمتی ناشی از تصمیمات گروه G7 و کاهش قیمت جهانی نفت در سال 2023، چهار میلیارد و 200 هزار دلار کاهش یافته است.

۲۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۱:۰۹
نفت ما |
تعداد بازدید : ۵۶