معاون وزیر نفت از آمادگی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران برای تولید سوخت سبز دی متیل اتر در ایران و هدف گذاری در بازارهای بین المللی برای صادرات خبر داد.
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در گفتوگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: آمادگی داریم هر چقدر کشور به سوخت سبز DME نیاز داشته باشد و یا بنا به نیاز بازارهای بین المللی این سوخت پاک را تولید کنیم و فرصتهای سرمایهگذاری را در این حوزه به سرمایه گذاران بدهیم.
عبدالحسین بیات با تاکید بر اینکه پتروشیمی دانش فنی، امکان تولید و کاتالیست مورد نیاز را در دست دارد گفت: یکی از زیرساختها برای تولید دی متیل اتر این است که باید طراحی موتور اتومبیل بر پایه سوخت پاک انجام شود.
وی با اشاره به نبود زیرساخت در ایران به عنوان مانعی برای تولید انبوه دی متیل اتر گفت: در برزیل استفاده از سوخت پاک DME و طراحی موتور اتومبیل بر پایه سوخت در حال نهادینه شدن است و در چین و هند هم برای این کار هدف گذاری صورت گرفته است.
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران افزود: براساس آنچه محاسبات فنی و اقتصادی نشان میدهند تولید سوخت پاک از تولید بنزین به صرفهتر است ضمن این که کاملا این سوخت با محیط زیست سازگار است.
بیات زمان فراهم شدن امکان عرضه سوخت پاک در ایران گفت: امیدواریم سیاست گذاران در حوزه صنعت و محیط زیست به این سمت حرکت کنند؛ این موضوع بستگی به آنها دارد.ما آمادگی تولید سوخت پاک را داریم.
نبود زیرساخت؛ مانع تولید سوخت سبز
به گزارش ایسنا، پتروشیمی ایران دانش سوخت سبز دی متیل اتر را بومی کرد و این دانش فنی DME آماده واگذاری است اما با وجود تقاضا برای خرید دانش فنی و تولید دی متیل اتر، به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت های لازم از جمله جایگاه های عرضه هنوز اقدامی برای خرید دانش DME برای تولید صورت نگرفته است.
پیش از این رئیس گروه پژوهش های فرایندی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با اعلام خبر فوق و با اشاره به این که DME به عنوان یک سوخت جدید در سبد سوخت جایگاه خود را تثبیت کرده است، گفته بود که دی متیل اتر که کم مصرف و با محیط زیست کاملا سازگار است، به زودی جایگزین گازوئیل در خودرو های دیزلی می شود.
مهندس علی اکبر نوروزی با اشاره به این که دی متیل اتر در شش ایالت کشور چین مورد استفاده قرار می گیرد، اظهار کرد: دانش فنی DME در بسته های مهندسی ١٠٠ و ٨٠٠ هزار تنی بومی سازی شده است.
رئیس گروه پژوهش های فرایندی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ادامه داد: با وجود تقاضا برای خرید دانش فنی و تولید دی متیل اتر، به دلیل عدم وجود زیر ساخت های لازم از جمله جایگاه های عرضه هنوز اقدامی برای خرید دانش DME برای تولید صورت نگرفته است.
نوروزی در پایان از ورود دی متیل اتر به سبد سوخت کشور در آینده با پیگیریهای وزارت نفت خبر داد.
به گزارش ایسنا دی متیل اتر در فرآیند تبدیل متانول به پروپیلن تولید میشود و فراورده ای است با خصوصیاتی بسیار نزدیک به گازوئیل که می توان آن را از گاز طبیعی به دست آورد.
بر این اساس تولیدDME با توجه به رشد قیمت فرآورده ها از نظر اقتصادی باصرفه می شود البته با توجه به ارزش حرارتی بسیار بالای DME در مقابل گازوئیل های معمولی، کاربرد DME در موتورهای دیزلیِ قدیمی ممکن است با مسائلی رو به رو شود.
در دی متیل اتر مقدار NO2 و مشتقات سولفور بسیار پایین و کمتر از 15 ppm است؛ این موضوع نشان از مزیتهای زیستمحیطی DME دارد چرا که این ماده حالت دوستی با محیط زیست دارد و با H2O و CO2 واکنش نشان میدهد.
یکی از مهمترین بازارهای مصرف DME نیروگاهها هستند و پیش بینی می شود که این سوخت بتواند در یک نیروگاه 900 مگاواتی مصرف شود؛ همچنین تمام انتخابها برای LPG (گاز فشرده مایع) را می توان به DME تغییر داد و در حمل و نقل نیز می توان از آن استفاده به کرد.
انتهای پیام