پیشتازی پتروشیمی‌های آبادان، جم و قائدبصیر در میان هم‌گروهی‌ها

با تداوم سبزپوشی پتروپالایشی‌های بازار سهام، روند صعودی شاخص‌های بورسی ادامه یافت و بیش از 80 درصد نمادها کارخود را با بازدهی مثبت به پایان رساندند.

به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، بورس تهران نخستین روز معاملاتی هفته را قدرتمند آغاز کرد و بیش از ۸۰ درصد سهام و حق تقدم‌های بازار، کار خود در مدار صعودی به پایان رساندند. همچنین با توجه به ثبات دامنه نوسان در بازه مثبت و منفی دو درصد، سهامداران برای تعداد زیادی از نمادها صف خرید تشکیل دادند. نمادهای پتروپالایشی نیز وضعیت مطلوبی داشتند و بخش قابل توجهی از آنها رشد قیمت را تجربه کردند.

شاخص کل بورس در بازار روز جاری ۲۲ هزار و ۳۸۳ واحد، معادل ۱.۰۸ درصد رشد کرد و روی پله دو میلیون و ۹۸ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز در پایان معاملات امروز ۰.۸۹ درصد به ارتفاع خود افزود.

در بازار امروز ۴.۵ میلیارد برگه سهم و حق تقدم خرید و فروش شد تا ارزش معاملات خرد بازار سهام به هزار و ۷۵۹ میلیارد تومان برسد. حقیقی‌های بورس نیز به طور خالص ۳۵۷ میلیارد تومان به معاملات تزریق کردند.

صعود نمادهای پتروشیمی ادامه دارد

نمادهای پتروشیمی از پیشتازان اصلی بورس امروز بودند. به نحوی که در معاملات روز جاری، ۲۲ نماد این صنعت افزایش قیمت را رقم زدند و تنها ۶ نماد نزولی بودند. در این بین نمادهای پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۱.۹۷ درصد، پتروشیمی جم (جم) با ۱.۹۷ درصد و پتروشیمی قائدبصیر (شبصیر) با ۱.۹۱ درصد، بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند.

از سوی دیگر اما سهامداران سه نماد پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۸۴ درصد، پتروشیمی کازرون (کازرو) با ۰.۶۱ درصد و پتروشیمی جهرم (جهرم) با ۰.۵۳ درصد، شاهد بیشترین بازدهی منفی بودند.

از سوی دیگر، بررسی‌ها حاکی از آن هستند که نماد سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ورود پول حقیقی ۶.۴ میلیارد تومانی، از این منظر پیشتاز گروه خود بود. با این حال، سهامداران حقیقی پتروشیمی پردیس (شپدیس) بیشترین خروج پول به مبلغ ۲.۷ میلیارد تومان را به نام خود زدند.

تداوم تزریق پول حقیقی به نماد پالایشگاه اصفهان

سهام شرکت‌های گروه فرآورده‌های نفتی در حالی معاملات امروز را به پایان بردند که همه آنها یک‌دست سبزپوش بودند و هیچ یک از نمادهای این گروه افت قیمت نداشت. در این میان نماد سه شرکت پالایش نفت اصفهان (شپنا) با دو درصد، پالایش نفت تهران (تهران) با ۱.۹۹ درصد و نفت بهران (شبهرن) با ۱.۷۷ درصد، بیشترین بازدهی مثبت را داشتند.

به این ترتیب شاخص صنعت پالایشی در بازار امروز ۱.۳۵ درصد رشد کرد و ارزش معاملات در این نماد به حدود ۶۷ میلیارد تومان رسید. به علاوه، سهامداران حقیقی بیش از ۳۸ میلیارد تومان وارد معاملات این صنعت کردند.

نماد پالایش نفت اصفهان که در آخرین روز معاملاتی هفته قبل با تزریق پول ۱۱.۶ میلیاردی پول سهامداران حقیقی، شاهد استقبال گرمی بود، در معاملات امروز نیز بیشترین ورود پول حقیقی را تجربه کرد؛ به نحوی که ۱۷.۸ میلیارد تومان پول حقیقی به این نماد تزریق شد. این در حالیست که پالایش نفت بندرعباس با رقم تنها ۹۸ میلیون تومان، تنها نمادی بود که خروج پول حقیقی را ثبت کرد.

 
۱۰ شهریور ۱۴۰۳ ۱۶:۰۹
تعداد بازدید : ۱۴