پیام اوپکس منتشر شد

پیام اوپکس منتشر شد
پیام اوپکس، خبرنامه الکترونیکی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران شماره بیست و یکم هفته آخر شهریور 1403 منتشر شد
 

dl

بررسی اچ اس کدهای مشترک

درجلسه‌ای که در وزارت صنایع در دفتر صنایع پلیمری برگزار شد، موضوعات مرتبط با واردات روغن‌موتور، اچ اس کدهای مشترک و حذف یکی از اچ اس کدهای مربوط به روغن تصفیه دوم و عرضه و خرید اسلک توسط واحدهای غیر پارافینی مورد بحث قرار گرفت. خوشبختانه در این جلسه مسئولین مرتبط، راجع به برگرداندن اچ اس کد 27101950 همکاری لازم را انجام دادند و اظهارنظرها و استدلالات اتحادیه مبنی بر اینکه حذف این اچ اس کد به نادرستی انجام شده است را پذیرفتند. بنا شد از طرف آن‌ها همکاری‌های لازم صورت گرفته و نامه‌ها و مکاتبات موردنیاز را انجام دهند. اتحادیه هم در این قالب مکاتبه مبسوطی را با راهنمایی اعضای حاضر در جلسه و ذی نفعان مرتبط کمیسیون‌ها، راجع به دسترسی به یک سری اطلاعات مربوط به پروانه‌های بهره‌برداری تهیه کرده است. همچنین قرار شد در مورد خرید اسلک توسط واحدهایی که در پروانه آن‌ها به موضوع پارافین اشاره شده است، همکاری لازم صورت بگیرد.

جلسه با مدیرکل گمرک

dl

درجلسه‌ای دیگر که با آقای رضوانی فرد و مدیران ارشد گمرک در ساختمان گمرک برگزار شد راجع به موضوع اچ اس کد مشترک و یا حذف 27101950 مذاکره شد. در این خصوص به دلیل اینکه گمرک معتقد است که متولی تعیین اچ اس کد نیست و ممکن است توسط بانک مرکزی اظهارنظرهای دیگری انجام شود، متأسفانه پاسخ مناسبی دریافت نشد. در ارتباط با موضوع ارزش گمرکی نیز بنا شد جلساتی برگزار شود و همکاری‌های لازم صورت بگیرد و همچنین برخورداری و در اختیار قرار گرفتن یک سری امکانات و تسهیلات مربوط به دسترسی به یک سری آمارها در دستور کار قرار گرفت.

ترانزیت بارهای عراقی به افغانستان

جلسه‌ای هم روز چهارشنبه بیست و دوم شهریور در کارگروه کمیسیون اقتصادی دولت راجع به موضوع ترانزیت بارهای عراقی به افغانستان برگزار شد. در این جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نماینده وزارت امور خارجه، نماینده وزارت راه و وزارت امور اقتصادی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و گمرک جمهوری اسلامی و همچنین دبیرکل اتحادیه به نمایندگی از اتاق بازرگانی ایران حضور داشتند. بر اساس گزارشی که معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه برای جناب آقای عارف معاونت اول رئیس‌جمهور در قالب نامه ارسال کرده است، با این مضمون که 400 تانکر ایرانی که فرآورده‌ها و مشتقات نفتی عراقی را در قالب ترانزیت از عراق و با عبور از خاک ایران به افغانستان منتقل می‌کنند، پشت مرزهای افغانستان بنا به دلایل متعددی متوقف ‌شده و بر اساس اظهار نماینده وزارت امور خارجه دولت افغانستان از این تانکرهای ایرانی به‌عنوان ذخایر سوخت مورد نیاز بازار افغانستان استفاده می‌شود این موضوع باعث شده است که خسارت‌های بسیار جدی در چند حوزه به کشور وارد شود. یکی اینکه تانکرهای ایرانی که تعدادی از آن‌ها متعلق به شرکت ملی نفت هستند، به‌جای اینکه برای جابه‌جایی و انتقال فرآورده‌های ایرانی به‌منظور تأمین بازار داخلی استفاده شود از دسترس خارج‌ شده و باعث نابسامانی در بازار مصرف فرآورده در کشور شده است. مورد دوم اینکه با استفاده از سوخت یارانه‌ای و لاستیک یارانه‌ای و روغن یارانه‌ای، بارهای عراقی را جابه‌جا می‌کنند و افغان‌ها هر جا که متوجه می‌شوند بازارشان با کسری مواجه می‌شود، بار تعدادی از تانکرها را خالی می‌کنند و بعدازاینکه بازار داخل را تنظیم کردند باز همین چرخه را ادامه می‌دهند. نکته بعد اینکه روش کنونی ترانزیت بارهای عراقی باعث شده است که تعداد زیادی از شرکت‌ها و واحدهای تولیدی ایران تحت عنوان مینی ریفاینری ها از مدار خارج شده و علاوه بر اینکه سرمایه آن‌ها راکد شده بیکاری در این صنعت رقم بخورد و عملاً بازار افغانستان هم از دست کشور خارج شود. بنا به این اظهارات جمع‌بندی‌های بسیار خوب انجام شد. اول اینکه اظهارات نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان اخذ شود و در صورت نیاز، جلسه بعدی با حضور نماینده مذکورتشکیل شود. مورد دوم اینکه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با همکاری وزارت نفت، وزارت صمت، اتاق بازرگانی ایران و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط راهکار سیاسی خود را برای صادرات سوخت تولید داخل به افغانستان و پاکستان ارائه نماید و موانع پیش روی بهره‌مندی از ظرفیت تولید داخل برای این موضوع را تبیین نماید. مورد سوم، در خصوص توقف کامیون‌های ایرانی و فراهم کردن ابزار مذاکره برای وزارت خارجه و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط، پیشنهادات خود را به دفتر کمیسیون اقتصادی ارسال نمایند. تصمیم‌گیری در خصوص ابزارها و اختیارات وزارت خارجه برای مذاکره با طرف افغان برای طرح در جلسه هیئت‌وزیران در کمیسیون اصلی صورت می‌گیرد.

قیمت‌گذاری پایه محصولات پتروشیمی

جلسه هم‌اندیشی قیمت‌گذاری پایه محصولات پتروشیمی در تاریخ دهم شهریور در محل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران برگزار شد. در این جلسه خانم امینی رئیس قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی، آقای پورکاویان رئیس کارگروه پلی‌اتیلن، خانم علیرضایی (کارشناس انجمن صنفی صنعت پتروشیمی) و آقای رضا زمانی از اتحادیه حضور داشتند مصوبات این جلسه شامل مکاتبه با انجمن صنفی برای درخواست جلسه هم‌اندیشی در خصوص اصلاح فرمول اتان و پیگیری و مکاتبه با بانک مرکزی برای کاهش فاصله نرخ دلار آزاد و نیما بود.

ارتباط مستمر اتحادیه و انجمن کشتیرانی

dl

جلسه‌ای در روز چهارشنبه 21 شهریور مابین اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی و انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته برگزار شد. نمایندگان اتحادیه آقایان سید حامد حسینی و آرتان رحمتیان با آقای مسعود پل‌مه، دبیرکل محترم انجمن مذکور در خصوص موارد زیر به گفتگو پرداختند. مهم‌ترین مسائل مطرح‌شده در این جلسه در خصوص ارتباط مداوم و مستمر اتحادیه و انجمن کشتیرانی، طرح بیمه خسارت کانتینرها، ارائه فرمت رسمی LOI، سرمایه‌گذاری‌های مشترک در خصوص تسهیل موانع صادراتی من‌جمله درزمینه حمل دریایی، خسارت‌ها و لیکیج‌ها، نرخ ارز محاسباتی در هزینه‌های بندری، ضعف در سرویس‌های آفریقا و سایر مسائل مربوط به حوزه صادرات و حمل‌ونقل بود. در پایان پیشنهاد تشکیل جلسه با اعضاء اتحادیه و نمایندگان انجمن کشتیرانی، توسط انجمن مذکور مطرح گردید و با استقبال نمایندگان اتحادیه از این پیشنهاد، تدارکات اقدامات لازم جهت تشکیل جلسه مذکور در دستور کار قرار گرفت.

۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ۱۰:۱۹
تعداد بازدید : ۷۶