آمار مطلوب صادرات چهار ماهه فرآورده‌های نفتی

آمار مطلوب صادرات چهار ماهه فرآورده‌های نفتی
عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت گاز و پتروشیمی ایران از روند صادراتی مطلوب چهار ماهه اعضای این اتحادیه خبر داد.
 

سید حمید حسینی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی اوپکس با اشاره به ارقام صادراتی محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی گفت : با توجه به مشکلات صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در تامین خوراک، قیمت و بازگشت ارز صادراتی، خوشبختانه روند صادراتی چهار ماهه ابتدایی اعضای اتحادیه مطلوب بوده است .

 

حسینی افزود : روغن‌های صنعتی با ۴۱۲ هزار تن به ارزش ۶۳۰ میلیون دلار، قیر با ۲ میلیون و ۳۲۳ هزار تن به ارزش ۷۷۰ میلیون دلار در رتبه بعدی این آمار قرار دارد که جا دارد از پالایش و پخش تشکر ویژه داشت که در طی دو سال گذشته میزان وکیوم باتوم تولیدی پالایشگاه‌ها را به ۹ میلیون تن افزایش داده که باعث صادرات شش میلیون تنی این محصول در سال گذشته بوده ایم .

حسینی ادامه داد : روند صادرات گاز مایع کاهشی بوده و در کل سال گذشته ۱۰ میلیون تن صادرات داشتیم، اما در چهار ماهه نخست امسال ۳ میلیون و چهارصد هزار تن به ارزش یک میلیون و هشتصد هزاردلار صادرات بوده است . در پتروشیمی‌ها نیز رقم اول متعلق به متانول است که امسال ۳3۰۰ تن به ارزش ۸0۳ میلیون دلار صادرات شده است. اوره ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۵۸۴ میلیون دلار و صادرات پلیمرها در چهار ماهه نخست امسال یک میلیون و ۱۴۲ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۵۳ میلیون دلار صادرات شده است. سایر فرآورده‌های پتروشیمی نیز ۹۶۳ هزار تن به ارزش ۴۵۲ میلیون دلار می‌باشد.

سید حمید حسینی در پایان افزود : با تلاش هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفتی و موافقت وزیر نفت، قیر و میعانات گازی از لیست کالاهایی که می توانند تنها ۱۰ درصد واردات داشته باشند خارج شدند و مانند فولادی‌ها  می توانند ۱۰۰ درصد ارز صادراتی را نسبت به واردات اقدام کنند. امیدواریم بانک مرکزی نسبت به دستور وزیر همکاری‌های لازم را به عمل بیاورد. در خصوص خوراک واحدهای هیدروکربنی نیز قول مساعد داده شده که از اول مهر شاهد اصلاح قیمت میعانات گازی باشیم و میزان عرضه نیز افزایش یابد. همچنین با پیگیری های اتحادیه نیز صادرات سوخت تقطیری آزاد گردد .

۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ۱۷:۰۲
تعداد بازدید : ۸۷