کره جنوبی نفت خام کمتری از عربستان وارد کرد

در شرایطی که کره جنوبی واردات نفت خام از عربستان را در ماه آگوست به دلیل قیمت‌های رسمی بالا کاهش داد، پالایشگاه‌های ژاپنی به‌طور شگفت‌انگیزی محموله‌های بیشتری از نفت خام سبک و ترش عربستان سعودی را تحویل گرفتند.

بر اساس گزارش شرکت ملی نفت کره، واردات نفت خام کره جنوبی از عربستان در ماه آگوست نسبت به ماه قبل از آن 77 هزار بشکه در روز کاهش یافت و به 840 هزار بشکه در روز رسید، در حالی که حجم واردات نفت عربستان 21 هزار بشکه در روز نسبت به سال قبل کاهش یافت.

این کاهش منعکس کننده وضعیت چین نیز هست که در آن واردات نفت خام عربستان با 263000 بشکه در روز کاهش به 1.25 میلیون بشکه در روز در ماه اوت نسبت به ژوئیه رسید که پایین ترین سطح در 30 ماه گذشته است.

آرامکو قیمت های فرمول صادرات نفت خام به آسیا را کاهش داد، اما این کاهش ها کمتر از انتظارات بازار بود. نفت خام عربستان حدود 20 روز طول می کشد تا به شمال شرق آسیا برسد، بنابراین بیشتر بارگیری های جولای در ماه اوت می رسید.

مجموع جریان واردات نفت خام کره جنوبی با 393000 بشکه افزایش نسبت به ژوئیه به 3.11 میلیون بشکه در روز در ماه آگوست افزایش یافت در حالی که ظرفیت پالایشگاهی با 173000 بشکه افزایش به طور متوالی به 2.92 میلیون بشکه در روز در ماه اوت رسید.

پالایشگاه های چینی در ماه ژوئیه میزان واردات نفت عربستان را به 1.13 تا 1.16 میلیون بشکه در روز کاهش دادند. از سوی دیگر، ژاپن، خریدار عمده نفت خام سبک و ترش، نه تنها نفت بیشتری از عربستان را در ماه اوت خریداری کرد، بلکه نفت سبک عربی بیشتری را نیز وارد کرده است.

این نشان می دهد که پالایشگاه های ژاپنی ممکن است توانایی محدودی برای تهیه گریدهای مشابه ابوظبی داشته باشند. قیمت فرمول ژوئیه آرامکو برای سبک ترش اکسترا لایت عرب نسبت به رقیب ابوظبی موربان گران بود. قیمت رسمی موربان بارگیری در جولای کمتر از 2 دلار در هر بشکه نسبت به قیمت معیار دبی تعیین شد.

بر اساس داده های وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت، واردات نفت خام ژاپن از عربستان با 149 هزار بشکه افزایش نسبت به ژوئیه به 876 هزار بشکه در روز در ماه اوت جهش کرد، هرچند که حجم واردات نفت خام عربستان سعودی 23 هزار بشکه در روز کمتر از سال گذشته بود

۱۱ مهر ۱۴۰۳ ۰۹:۵۶
تعداد بازدید : ۲۰