نیروگاههای سیکل ترکیبی در فصول سرد سال که با محدودیت گاز دریافتی مواجه میشوند از سوخت مایع استفاده میکنند. امسال با توجه به سه عامل «کاهش زودهنگام دمای هوا»، «تعویق تعمیرات اساسی پالایشگاههای گاز به ماههای سرد» و همینطور «کاهش ذخایر نیروگاه» تقاضا برای سوخت جایگزین یا همان سوخت مایع (شامل نفت گاز و مازوت) بیشتر شد. آنطور که مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: مجموعا ۳۸درصد گازوئیل و نفتکوره بیشتری از ابتدای سالتا ۱۲ آبان نسبت به مدت مشابه پارسال به نیروگاهها تحویل داده شدهاست. طبق گفتههای کرامت ویسکرمی در حوزه مازوت در شهریور امسال ۷۵درصد، در مهر ۸۰درصد و در ۱۲ روز ابتدای آبان نیز ۶۰درصد افزایش تحویل به نیروگاهها داشتهایم. طی سالها موضوع سوزاندن مازوت و تاثیر آن بر آلودگی هوا به یکی از دغدغههای عمومی تبدیل شدهاست. ویسکرمی میگوید؛ در کل ۴ نیروگاه در کشور امکان مازوتسوزی دارند که همه آنها دور از محیطهای شهری قرار دارند. به گفته او طرح کیفیسازی مازوت هم در دستور کار است و در برخی پالایشگاهها هم به اجرا درآمده است، اما برخی دیگر با محدودیت مالی و در انتظا
روز گذشــــته مــدیرعـــامل شرکت ملــی پخش فرآوردههای نفتی در نشست خبری گفت: با کاهش دمای هوا و افزایش مصرف گاز در بخشهای خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده، تخصیص گاز به صنایع بزرگ و نیروگاهها کاهش و مصرف سوخت مایع آنها افزایش مییابد. کرامت ویسکرمی افزود: در ابتدای شهریور امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، سطح ذخایر نفتگاز یا گازوئیل نیروگاهها ۴۳درصد و سطح ذخایر نفتکوره یا مازوت آنها ۲۳درصد کمتر بود. در مجموع ذخایر هر دو سوخت مایع، ۳۶درصد کمتر از پارسال بود. وی با بیان اینکه تعویق تعمیرات اساسی پالایشگاههای گاز در افزایش تقاضا برای تامین سوخت مایع جایگزین موثر بوده، گفت: تولید گازوئیل در شهریور ۲درصد، در مهر ۶درصد و در ۱۲ روز ابتدایی آبان ۶درصد نسبت به مدتهای مشابه پارسال افزایشیافت. تولید نفتکوره هم در شهریور ۲درصد، در مهر ۱۰درصد و در ۱۲ روز ابتدایی امسال ۵درصد افزایشیافت. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی بیان کرد: مقدار نفتگاز تحویلی به نیروگاهها در شهریور ۳۲درصد، در مهر ۲۷.۵درصد و در ۱۲روز آبان نیز ۴۲.۶درصد افزایشیافتهاست. وی همچنین گفت: مقدار تحویل نفتگاز نیروگاهها از ابتدای ۱۴۰۳ تا روز ۱۲ آبان با میانگین روزانه ۲۵میلیون لیتر، ۲۳درصد افزایش یافتهاست.
وی درباره تحویل نفتکوره به نیروگاهها بیان کرد: در شهریور امسال ۷۵درصد، در مهر ۸۰درصد و در ۱۲ روز ابتدای آبان نیز ۶۰درصد افزایش تحویل نفتکوره به نیروگاهها افزایش یافتهاست. مجموعا ۳۸درصد گازوئیل و نفتکوره بیشتری از ابتدای سالنسبت به مدت مشابه پارسال به نیروگاهها تحویل داده شدهاست.
توسعه زیرساخت انتقال
ویسکرمی با اشاره به برنامههای این شرکت برای توسعه زیرساختها بهمنظور نقل و انتقال فرآوردهها گفت: درحالتوسعه زیرساختهای انتقال فرآورده در بخش ناوگان ریلی و کشتیرانی هستیم. هماکنون حدود ۲هزار و ۲۰۰مخزندار ریلی در ناوگان حملونقل فرآورده فعالند که ۷۰۰مخزندار جدید به این عدد اضافه خواهدشد. وی افزود: در بخش جادهای نیز تقویت نفتکشهای سوخترسان از ابتدای شهریور در دستور کار قرارگرفته و حداقل ۵۰۰ دستگاه به ناوگان نفتکش کشور افزوده شدهاست.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با اشاره به اینکه بالغ بر ۱۵هزار دستگاه نفتکش جادهای، کار انتقال سوخت کشور را انجام میدهند، تاکید کرد: در ۲۴ ساعت شبانهروز بالغ بر ۲۶۰میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی از طریق ناوگان حملونقل جادهای در کشور برای مصارف بخشهای مختلف در مسیرهای مواصلاتی جابهجا میشود. ویسکرمی افزود: از همینجا لازم میدانم از زحمات رانندگان و پیمانکاران بخش حملونقل بابت این زحمات طاقتفرسا تشکر و قدردانی کنم. وی بیان کرد: با توجه به شرایط سخت جابهجایی حمل فرآورده بهویژه در فصول سرد سال، از ابتدای آبان امسال هر ناوگانی که سوخت را از مبادی تولید به نیروگاهها جابهجا میکنند، ۲۰درصد افزایش کرایه دارند.
اتصال ۱۱ نیروگاه جدید به شبکه خطوط لوله انتقال
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: بهمنظور افزایش سرعتعملیات، کاهش هزینهها و تامین ایمنی، در ۶ ماهه دوم سال، اتصال تعدادی از نیروگاهها به شبکه خطوط لوله را خواهیمداشت که شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران متولی آن است. ۱۱نیروگاه جدید در برنامه اتصال قرارگرفتهاست که چهار نیروگاه نکا، علیآباد، خرم و تابان تاکنون متصل شدهاند و امیدواریم تا پایان سالمابقی نیروگاهها را نیز به شبکه متصل کنیم. ویسکرمی به برگزاری نشستهای هماهنگی بهصورت هفتگی در بخش تولید، انتقال و ذخیرهسازی اشاره و تصریح کرد: در این نشستها مصرفکنندگان عمده نیروگاهها و تولیدکنندگان برای افزایش ظرفیت تولید انواع فرآورده، همچنین افزایش حجم و سرعت انتقال برای تامین مطلوب سوخت زمستانی، بحث و بررسی میکنند و تصمیمگیری میشود.
واردات روزانه بنزین در آبان به ۹میلیون لیتر رسید
او با بیان اینکه بهطور میانگین از ابتدای امسال، روزانه ۸میلیون لیتر و در مهرماه روزانه ۹میلیون لیتر بنزین وارد کشور شدهاست، گفت: مصرف روزانه بنزین بهطور میانگین از ابتدای امسال تا ۱۲ آبان، ۱۲۴.۵میلیون لیتر بوده؛ درحالیکه در مدت مشابه پارسال حدود ۱۱۶میلیون لیتر بوده که افزایش ۷.۴درصدی را نشان میدهد. وی افزود: در ۱۲ روز ابتدایی آبان امسال هم، مصرف روزانه بنزین ۱۲۲میلیون لیتر بوده درحالیکه در مدت مشابه پارسال ۱۱۳.۷میلیون لیتر مصرف ثبتشده و افزایش ۷.۴درصدی را نشان میدهد.
ویسکرمی با اشاره به اینکه در بخش حملونقل، مصرف گازوئیل بسیار بالاست، بیان کرد: از ابتدای امسال تا روز ۱۲آبان، میانگین مصرف روزانه گازوئیل ۵۹میلیون لیتر بودهاست.
وی با اشاره به اجرانشدن الزام قانونی تخصیص سوخت بر اساس عملکرد از سوی سازمانهای راهداری و حملونقل جادهای و شهرداریها و دهیاریهای کشور گفت: با اجرانشدن سامانههای سپهتن و سیپاد، طرح تخصیص سوخت بر مبنای اسناد حمل در مسیر را آغاز کردیم. این مقام مسوول اظهار کرد: این طرح برای ناوگان باری بالای ۵۰تن برون شهری بهصورت آزمایشی آغاز شده و تا زمانیکه نواقص آن برطرف نشود، در کل کشور اجرا نخواهد شد. وی بدون اشاره به تاریخ دقیق برای پایان این طرح آزمایشی گفت: باید بازدید مشترکی با سازمان راهداری از جایگاههای عرضه گازوئیل داشته باشیم تا بتوانیم آن را بهدرستی ارزیابی کنیم.
۷۰درصد بنزین تولیدی استاندارد یورو ۴ دارد
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با اشاره به تلاشهای وزارت نفت برای افزایش تولید بنزین و کاهش واردات آن گفت: طبق آییننامه فنی و اجرایی ماده۲ قانون هوای پاک، اگر مصرف روزانه بنزین بیش از ۸۵میلیون لیتر باشد، وزارت نفت دیگر الزامی به تولید بنزین با استاندارد یورو۴ ندارد. وی اظهار کرد: پالایشگاههای کشور میتوانند حداقل ۷۰درصد کل بنزین تولیدی را با استاندارد یورو ۴ تولید کنند. البته شاخصهای محیطزیستی رعایت میشود و فقط عدد اکتان بنزین تغییر میکند تا بتوانیم تولید بنزین را در پالایشگاهها افزایش دهیم. ویسکرمی تاکید کرد: بنزین توزیعی در کلانشهرهای کشور مانند تهران، اراک، تبریز، مشهد، اهواز و شیراز با حداکثر توان و باکیفیت یورو۴ است. وی در ادامه گفت: در کشور ۱۴ نیروگاه داریم که سوخت دوم آنها مازوت است و طبیعتا زمانیکه تامین گاز طبیعی آنها با محدودیت روبهرو میشود، وارد مرحله سوخت دوم میشوند. سیکل دوم عمده نیروگاهها نفتگاز است. نیروگاهی که سوخت دوم آنها مازوت است برای آنها محدودیتهای زیستمحیطی هم درنظر گرفته میشود. مدیرعامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه تمام پالایشگاههای تولیدکننده نفتکوره مشمول طرحهای کیفیسازی هستند، گفت: در برخی ازپالایشگاهها این طرحها شروع شده و بعضا مثل پالایشگاه اصفهان پیشرفت فیزیکی هم داشتهاند و قرار است تا پایان سال۱۴۰۵ محصول نفتکوره متناسب با استاندارهای ملی داشتهباشند. طرح استاندارد ملی نفتکوره هم مصوب و در سامانه بارگذاری شدهاست ولی بهدلیل برخی محدودیتهای مالی یا عدمامکان دریافت برخی مجوزها، نتوانستهایم بخشی از پروژهها را شروع کنیم.
وی گفت: ما از طریق سازمان حفاظت از محیطزیست پیگیری میکنیم که این بخش از مجوزها هم گرفته شود و جلساتی هم با آنها برگزار کردهایم. مصوبه هیاتوزیران هم راجعبه این موضوع داریم که تا پایان سال۱۴۰۶ بحث کیفیسازی نفتکوره پالایشگاهها را انجام دهیم.
وی همچنین در ادامه با بیان اینکه ظرفیت ۲۵۰۰جایگاه سیانجی میتواند به کاهش مصرف بنزین کمک کند، گفت: روزانه حداقل ۳۵میلیون مترمکعب ظرفیت عرضه سیانجی داریم، اما حدود ۱۵میلیون مترمکعب آن خالی است. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی بیان کرد: قرار است ۱۰۰جایگاه جدید در این حوزه با اولویت استانهای سیستان و بلوچستان،کرمان و هرمزگان احداث شود. او با اشاره به اهمیت افزایش تولید خودروهای عمومی پایهگازسوز تصریح کرد: قرار بوده ۹۰۰هزار دستگاه خودروی بنزینسوز را به دوگانهسوز تبدیل کنیم که تاکنون ۴۰۰هزار دستگاه انجامشده، اما به علت مشکل تامین مالی و پرداخت به پیمانکاران، متوقف شد. این مقام مسوول گفت: با حلشدن مشکل تامین مالی، در روزهای آینده فعالیت سامانه تبدیل خودروهای بنزینسوز به دوگانهسوز از سر گرفته خواهدشد.