گزارش اولین نشست تخصصی چالشهای صادرات قیر در دانشگاه امام صادق (ع)

چالشهای صادرات قیر ایران

چالشهای صادرات قیر ایران

به گزارش بازار قیر ، اولین جلسه از سلسله نشستهای تخصصی بررسی چالشهای صادرات قیر ایران در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.
در این نشست آقایان دکتر محسن ورزشکار ، دکتر سید حمید حسینی ، دکتر علی سیفیان ، مهندس امین فلاح و مهندس سعید بهنام ، چالشهای صادرات این فراورده نفتی را بررسی نمودند.
دکتر محسن ورزشکار در ابتدا ضمن تشریح محورهای موضوعی جلسه ، به تبیین اهمیت محصول قیر به عنوان یکی از ده محصول برتر صادراتی کشور پرداخته و پس از تشریح مقاصد اصلی صادراتی قیر ایران ، چهار موضوع اصلی تفاوت قیمت های صادراتی قیر ایران با سایر کشورها ، ضعف زیر ساختهای لجستیک صادرات قیر فله ، ضعف برندینگ قیرهای صادراتی ایران و نقش تشکلها در بهبود و تسهیل صادرات قیر پرداختند . ایشان با تبیین نقش رقابت منفی صادرکنندگان در قیمتهای پیشنهادی به خریداران خارجی ، اطلاع دقیق و کامل خریداران از بهای تمام شده محصول را به عنوان یکی از دلایل رقابت منفی در قیمتگذاری بر شمردند که باعث شده مشتریان خارجی از قدرت چانه زنی بالایی در مذاکرات خرید برخوردار شوند. همچنین ایشان تعدد نرخهای تسعیر ارز و ارزش های متفاوت ارز برای صادرکنندگان مختلف را به عنوان یکی دیگر از چالشهای اساسی صادراتی ایران که شامل محصول قیر نیز می شود بر شمردند.
همچنین وجود تحریم های بین المللی و عدم برخورداری از سیستم های بانکی در تعاملات مالی بین المللی نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمتگذاری قیرهای صادراتی ایران بر شمرده شد.
ایشان ضمن تشریح ضعف زیر ساختهای لجستیک صادرات قیر فله نظیر مشکل عدم امکان پهلوگیری کشتی های بزرگ در بندر عباس ، عدم برخورداری صادرکنندگان از کشتی های حمل قیر فله و محدودیت مخازن در بنادر صادراتی به عنوان بخشی از ضعفهای لجستیکی صادراتی قیر ایران یاد کردند.
همچنین ایشان عدم انجام اقدامات حرفه ای در خصوص برندینگ قیرهای صادراتی و نقش جایگاه سازی محصول و برند در بازارهای صادراتی را به عنوان یکی دیگر از ضعفهای صادراتی قیر ایران بر شمردند.
در پایان ایشان نقش تشکلها را در رفع موانع و چالشهای صادراتی این محصول استراتژیک تشریح نموده و خواستار تقویت نقش و جایگاه این بخش شدند.
دکتر سید حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت و گاز و پتروشیمی ضمن تشریح سوابق صادرات محصول قیر ایران به بازارهای بین المللی موضوع رهبری بازار قیر و اهمیت پرهیز از رقابتهای منفی در قیمت گذاری این محصول را مورد تاکید قرار داده و ضمن تاکید بر جایگاه ویژه این محصول و غیر قابل جایگزین بودن آن ، ضرورت بازگشت به جایگاه برتر صادراتی قیر ایران را مورد تاکید قرار دادند.
همچنین در این نشست آقای دکتر سیفیان با تبیین وضعیت و جایگاه شرکتهای نفت و پاسارگاد و نفت جی در صادرات قیر و مقایسه قیمتهای صادراتی قیر در سنوات گذشته و تنزل قیمتهای صادراتی قیر در مقایسه با رقبای بین المللی بر ضرورت همگرایی صادر کنندگان و اجتناب از رقابتهای منفی در قیمتگذاری این محصول تاکید نمودند.
در بخش دیگری از این جلسه آقای مهندس امین فلاح ضمن تشریح اجزای بهای تمام شده قیر صادراتی و مشکلات ناشی از فروشهای اعتباری شرکتهای بزرگ تولید کننده قیر ، اقدامات انجام شده در خصوص امکان بازگشت ارز حاصل از قیر به روشهای متنوع و جلسات برگزار شده با دستگاههای مختلف را تشریح نمودند.
همچنین در این نشست آقای مهندس سعید بهنام ضمن تبیین لزوم ایجاد راهکاری برای حفظ محرمانگی اطلاعات مرتبط با قیمت تمام شده قیر و لزوم همگرایی صادرکنندگان در پیشنهاد قیمتهای صادراتی قیر به مشتریان خارجی ، برگزاری این جلسات را در یافتن راهکاری برای بهبود شرایط صادراتی قیر کشور ضروری دانستند.
شایان ذکر است این این سلسله نشستها که با همکاری دانشگاه امام صادق (ع) برنامه ریزی شده قرار است ادامه پیدا کرده و خروجی آن در قالب گزارشی به دستگاههای اجرایی ، تقنینی و حاکمیتی ارسال گردد.

پیوست 4
پیوست 3
پیوست 2
پیوست 1
رسانه جدید

۴ آذر ۱۴۰۳ ۱۳:۲۱
تعداد بازدید : ۲۳۱