سیتنا: سحر بنکدارپور، رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران درباره رشد و توسعه برخی پلتفرمهای داخلی در فضای غیررقابتی و در سایه فیلترینگ، گفت: «اگر فضای رقابتی وجود نداشته باشد، هیچ کدام از عناصر بازار و اقتصاد سالم شکل نمیگیرد، همانطور که در صنعت خودرو، رقابت را از بین بردهاند و انواع مختلف خودروهای بیکیفیت داخلی در بازار وارد شده است.» او ادامه داد: «در رابطه با پلتفرمها نیز با یک محاسبه ساده مشخص است که تعداد افرادی که از پلتفرمهای داخلی در شرایط تحریم و فیلترینگ استفاده میکنند، چقدر است و در همین شرایط، تعداد افرادی که از پلتفرمهای خارجی استفاده میکنند، چه میزان است.»
بنکدارپور اظهار کرد: «تحریمها و فیلترینگ باعث میشود که فاصله بین مردم و دولت بیشتر شود و در همین راستا اعتماد مردم هم از بین میرود و همین عدم اعتماد و لجبازی باعث میشود که مردم به پلتفرمهای خارجی روی آورند و در نهایت هم سطح کیفی خدمات تنزل مییابد.» رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: «در پلتفرمهای داخلی نمیتوان کیفیت پلتفرمهای خارجی را دید؛ چراکه عموما داخلیها با رانت در این فضای بدون رقابت حضور مییابند و تسهیلات دریافت میکنند و نیازی به ارتقای کیفیت هم نمیبینند. وقتی فضای رقابتی نباشد، این رویه به وجود میآید، اما در فضای رقابتی سعی میشود تا از ابزارهای بهروز و تکنولوژی روز و کیفیت بالا استفاده شود تا محصولی ارائه دهند که جذب مخاطب افزایش یابد، اما در غیر این صورت نیازی به رضایت مشتری نمیبینند و نوآوری هم در کار نخواهد بود، بنابراین کیفیت پایین ارائه میشود.»
رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران در پایان خاطرنشان کرد: «در این رویه سیستم رگولاتوری وجود ندارد و سرویسدهندگان هم به فکر مشتری و مصرفکننده نیستند، بنابراین میتوان گفت که با توجه به شرایط موجود و ادامه فیلترینگ، نمیتوان آینده روشنی در حوزه پلتفرمها متصور بود.»