با ورود 7 کشتی جدید نفتکش به ناوگان دریایی نفت، تغییر آرایش و اجرای تاکتیکهای جدید به منظور افزایش قدرت مانور و تحویل نفت به مشتریان خارجی در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است.
یکی از مهمترین سناریوهای روی میز ایران برای مقابله با تحریمهای نفت و تحویل محمولههای طلای سیاه صادراتی به مشتریان خارجی، اجرای تاکتیکهای جدید در آرایش کشتیهای نفتکش و نحوه حرکت این کشتیهای غول پیکر در آبهای بینالمللی است.
بر این اساس بیژن زنگنه وزیر نفت با صدور حکمی محمد سوری مدیرعامل سابق شرکت ملی نفتکش ایران را به عنوان مشاور وزیر نفت در امور راهبردی و ستاد جدید راهبری صادرات نفت ایران منصوب کرده است.
از این رو در طول چند روز گذشته تغییراتی در نحوه تردد کشتیهای نفتکش و آرایش ناوگان دریایی نفت ایران آغاز شده است تا با وجود محدودیتهای مختلف بینالمللی در صادرات نفت، اما امکان افزایش فروش نفت ایران فراهم شود.
تا پیش از آغاز تحریمهای نفتی ایران 49 فروند کشتی نفتکش غول پیکر و کوچک برای صادرات نفت در اختیار داشت که پس از آغاز تحریم 10 فروند کشتی نفتکش فعال ایران در پایانههای نفتی اتحادیه اروپا برای افزایش قدرت مانور کشور در صادرات و ذخیره سازی نفت به خلیج فارس فراخوانده شدند.
از سوی دیگر ایران در سال 2009 میلادی قراردادی با چند شرکت کشتی سازی چینی و کره جنوبی به ارزش تقریبی 1.2 میلیارد دلار برای ساخت کشتیهای نفتکش غول پیکر امضا کرد که از ابتدای سال 2013 میلادی تاکنون تعداد هفت فروند از این کشتیها تحویل ناوگان دریایی حمل نفت خام ایران شده است.
در شرایط فعلی با ورود کشتیهای جدید نفتکش در حدفاصل سال 2012 میلادی تاکنون تعداد کل کشتیهای نفتکش ملکی ایران به بیش از 60 فروند و ظرفیت حمل نفت خام ایران به بیش از 14 میلیون تن در سال افزایش یافته است.
علاوه بر این همزمان با افزایش ظرفیت ناوگان کشتیهای نفتکش، اجرای عملیات کشتی به کشتی (ship&ship) هم یکی از طرحهای ایران برای صادرات نفت خام است.
در همین حال بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت هم از اجرای 10 تا 12 تاکتیک جدید به منظور افزایش فروش و صادرات نفت ایران خبر داده است.
از سوی دیگر همسو با افزایش ظرفیت ناوگان کشتیهای نفتکش، افزایش ظرفیت ذخیره سازی نفت خام ایران در پایانههای نفتی حاشیه خلیج فارس در دستور کار قرار گرفته است که پیش بینی میشود امسال حدود 8 میلیون بشکه به ظرفیت ذخیره سازی نفت ایران در پایانه نفتی خارگ، سیری، لاوان و بهرگان اضافه شود.
مسئولان وزارت نفت تاکید کرده اند که به منظور افزایش قدرت چانه زنی ایران در اوپک و بازارهای جهاین فنت ظرفیت تولید طلای سیاه ایران در دو فاز کوتاه مدت ابتدا به 4 میلیون و سپس 4.5 میلیون بشکه در روز افزایش مییابد.
به گزارش مهر، هم اکنون ناوگان کشتیهای نفتکش ایران با این تعداد کشتی از امکان جابه جایی سالانه بیش از 110 میلیون تن نفت خام و انواع فرآوردههای نفتی برخوردار هستند.
پیش بینی می شود تا پایان سال 2014 میلادی تعداد کشتی های نفتکش به 74 فروند و ظرفیت ناوگان به 17 میلیون و 915 هزار تن افزایش یابد.
در حال حاضر شرکت نروژی Front Line با ظرفیت 18 میلیون تن و میتسوئی ژاپن با ظرفیت 15 میلیون تن بزرگترین ناوگان نفتکش دنیا را در اختیار دارند، اما با تحویل نفتکشهای جدید به جایگاه دوم جهان تا پایان سال 2014 میلادی به ایران تعلق میگیرد.