بخش خصوصی چالش‌ها و راه‌کارها

بخش خصوصی چالش‌ها و راه‌کارها
همایش قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات، بخش خصوصی چالش‌ها و راه‌کارها
همایش «قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسه‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات بخش خصوصی، چالش‌ها و راه‌کارها» با حضور رئیس اتاق ایران، معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فن‌آوری، معاون پژوهش و فن‌آوری وزارت علوم، رئیس هیأت مدیره انجمن تجهیزات صنعت نفت ایران، مشاور مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، دبیر سندیکای برق و جمعی دیگر از دست‌اندرکاران و صاحب‌نظران در محل اتاق ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، «دکتر محمد نهاوندیان» رئیس اتاق ایران، در این جلسه نفت: هیچ برنامه توسعه‌ای تاکنون نبوده که به لزوم عدم اتکا به نفت ضرورت توسعه صادرات، ضرورت داشتن استراتژی صنعتی و سایر موارد اشاره نکرده باشد.»
وی افزود: «اما این‌که درجه تحقق این مطالب این‌قدر کم بوده و میزان اتکا به نفت در بسیاری برنامه‌ها حتی رو به افزایش بوده شاید به این برگردد که به این موضع که موتور محرک اقتصاد خود را کجا قرار دهیم توجه نداشته‌ایم.»
رئیس اتاق ایران عنوان کرد: «بسیاری از مشکلات، ما را به این سمت هدایت می‌کند که در تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان با نگاه صادرات‌گرا، تلاش بیشتری داشته باشیم.»
نهاوندیان یادآور شد: «در برنامه توسعه به این موضوع اشاره شده و بودجه‌ای نیز برای آن در نظر گرفته شده و امیدواریم صندوق توسعه ملی نیز به آن کمک کند. اما رمز این‌که چگونه می‌توانیم این شرکت‌ها را از اتکا به نفت مصون بداریم، در تجاری‌سازی نهفته است.»
وی اعلام کرد: «رویکرد ما به شرکت‌های دانش‌بنیان نباید دانشگاهی و اداری باشد و این مسائل نکته اصلی در جهت‌دهی به سیاست‌ها و رفتار دولت است.»
رئیس اتاق ایران اضافه کرد: «یکی از نکاتی که در تجاری‌سازی مهم است، این است که از نقطه آغاز این مؤسسه‌ها را در زنجیره بین‌المللی ببینیم، زیرا در برخی موارد ابتکارات به علت این‌که در محدوده بازار اصلی مانده نتوانسته رشد یابد.»
نهاوندیان توضیح داد: «مسأله مهم دیگر برندسازی است، صرف این‌که به یک فرمول دست پیدا کنیم و تولید آزمایشگاهی انجام دهیم برای ما توفیق محسوب نمی‌شود تا زمانی‌که برند نداشته باشیم و یا در برندی شریک باشیم.»
وی تصریح کرد: «این موضوع در سنتی‌ترین کالای ما نیز مصداق دارد، به‌طور مثال سال‌هاست بهترین زعفران را تولید می‌کنیم اما هنوز راهی برای شناخت زعفران خوب و بد وجود ندارد بنا‌بر‌این امکان تقلب و کپی‌برداری نیز فراوان است.»
رئیس اتاق ایران بیان کرد: «بنا‌بر‌این یکی از لازمه‌های تجاری ما برندسازی است که مهارت‌های ویژه خود را می‌طلبد و اگر در مؤسسه‌های دانش‌بنیان به دنبال توفیق هستیم. به مهارت‌های تخصصی بازاریابی، مدیریت و مهندسی بازار نیز احتیاج داریم و این مسأله در سطح تشکلی نیز باید شکل بگیرد.»
نهاوندیان با تأکید بر نقش تشکل‌ها افزود: «در مهندسی تشکیلاتی کار، باید حضور و نقش‌آفرینی تشکل‌های فعالان اقتصادی را در کنار دانشگاه‌ها و مراکز فکر، پذیرفته باشیم.»
وی تأکید کرد: «باید ببینیم رویکرد ما در اداره این صندوق و سهم هر کدام از رویکردهای دانشگاهی، اداری و یا تجاری چگونه خواهد بود.»
رئیس اتاق ایران ابراز امیدواری کرد که اتاق با رویکرد تعاملی خود بتواند اثرات مفیدی در این رویکرد ارزشمند داشته باشد.»
در ادامه این نشست جمعی از حاضرین در جلسه از جمله دکتر شمس‌اردکانی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، دکتر مقدم معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فن‌آوری، مهندس اکبر ترکان مشاور مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر دانش‌جعفری دبیر کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام و جمعی از اساتید دانشگاه و فعالان بخش خصوصی به ارائه دیدگاه‌های خود درخصوص قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسه‌های دانش‌بنیان پرداختند که مشروح مذاکرات این نشست متعاقباً ارسال می‌شود.
۲۱ تیر ۱۳۹۰ ۱۰:۰۳
اتاق ایران |
تعداد بازدید : ۱,۲۶۳